SpaBeauty

Badstuemagi! Helse og skjønnhet i hver svettedråpe

Når de fire elementer ild, stein, luft og vann møtes oppstår det magi for kropp og sjel. Det har mennesket visst siden tidenes morgen.

Vidunderkur for kropp og sinn

Helt siden man gravde et hull i bakken og varmet en haug med steiner har svettebad blitt brukt som et viktig ritual for renselse og helbredelse i mange kulturer verden over. En god svetting var en effektiv kur som kunne fordrive det meste, både sykdommer og onde ånder. I et av de tidligste medisinske dokumenter i indisk ayurveda blir svettebad sterkt anbefalt for god helse. Den tyrkiske hammamen ble kalt ”den tause doktoren” som kunne lindre enhver plage man måtte ha. Finnene sier at ”saunaen er fattigmanns apotek”, som kan kurere nærmest alt. Norsk Folkehjelp kom i 1950 med følgende appell: ”Vil du bli sterk og sunn? Bruk badstubad hver uke.” Enten du fyrer opp den gamle vedbadstuen på hytta eller svetter i infrarød varme på et treningssenter, kan en tur i badstuen lindre verkende muskler og stive ledd, styrke hjertet og immunforsvaret, øke blodsirkulasjonen og forbrenningen, rense kroppen for giftstoffer, minske spenninger og stress og gjøre huden myk og strålende.

Den velgjørende varmen

Gi meg en feber og jeg kan kurere enhver sykdom, sa Hippokrates, ”legekunstens far”. Varme er en urgammel kur som opp igjennom historien blitt brukt helbredende og terapeutisk. Når kroppsvarmen øker setter det i gang mange helbredende prosesser i kroppen og er et signal til immunforsvaret om å jobbe. Hyperthermi eller varmebehandling har lenge vært brukt blant annet for å skape et ugunstig miljø for bakterier og virus. Et opphold i badstue virker nettopp som en kunstig feber på kroppen.

Naturlig smertelindring

Den verdenskjente amerikanske legen og naturmedisineren Dr. Andrew Weil anbefaler svettebad for alle som ønsker optimal helse og til pasienter med ulike plager og sykdommer som infeksjoner og artrose. Varmen får fart på blodsirkulasjonen rundt i kroppen og lindrer og reduserer smerte og stivhet i verkende ledd og muskler, noe som revmatikere ofte opplever når de reiser til varmere strøk, i tillegg fungerer den dype oppvarmingen av kroppen som en form for smertelindring, på en helt naturlig måte. Dr. Weil trekker også frem den gode treningsøkten hjertet får i badstuen som en positiv effekt.

Infrarød badstue som trening

En treningsøkt uten å bevege seg kan høres utrolig ut, men å slappe av i en badstue er faktisk egentlig en anstrengende aktivitet. Selv om du tilsynelatende er helt avslappet jobber kroppens maskineri hardt for å holde temperaturen nede og opprettholde en kjernetemperatur på 37 garder. Astronauter bruker infrarød badstue som en passiv form for fysisk trening under lengre reiser i verdensrommet, og også andre som av ulike grunner som ikke kan trene normalt kan med en tur i badstuen få effekter lik en lett treningsøkt som styrker hjertet.

En naturlig detox

Kroppen regulerer temperaturen og kvitter seg med overskuddsvarme ved å svette, men svetten er ikke bare en avkjøler. Den er også en avgifter. Svettebad renser kroppen som ingen andre bad kan – fra innsiden. I følge Dr. Weil er svetting en av våre viktigste mekanismer for naturlig helbredelse, siden det hjelper kroppen med å kvitte seg med avfallstoffer og vi kan avlaste kroppens avgiftingsorganer ved å svette ut ordentlig.

Den britiske legen og ME-eksperten Dr. Sarah Myhill har utført tester som viser at pasientene får redusert giftbelastningen i kroppen betydelig etter badstue.

– Vi lever i en stadig mer forurenset verden, og selv om vi liker det eller ikke, så er vi alle giftige. Disse giftstoffene inkluderer blant annet koffein, nikotin, alkohol, konserveringsmidler, kunstige søtningsmidler, kosmetikk og ikke minst medisiner som i stor grad øker belastningen på leveren, som bruker en forbløffende stor andel av kroppens energi. Ikke rart leveren er overveldet og trenger litt hjelp! Jeg anbefaler alle å gi avgiftningen alternative ruter og dermed redusere belastningen som faller på leveren, sier hun.

Koker giftstoffene ut

Myhill mener at oppvarming av kroppen bokstavelig talt koker av giftstoffene.

– Fordi vi lever i en så giftig verden bør vi etter mitt syn ikke vente til vi blir syke. Vi bør heller detoxe jevnlig for å forhindre at vi blir syke. For en frisk person med masse energi vil en rask treningsøkt varme opp kroppen og mobilisere giftstoffene, men det er viktig å dusje dem av umiddelbart etterpå, hvis ikke vil de bare bli absorbert gjennom huden igjen. For de som er så heldige at de lever i et varmt klima, vil en time i solen etterfulgt av en dukkert i sjøen være ideelt! Det kan godt være at en del av grunnen til at vi føler oss så bra etter den tradisjonelle sol- og badeferien er fordi vi reduserer kroppens giftbelastning. Ellers er badstue en utmerket metode for avgiftning gjennom huden som jeg anbefaler for alle, sier Myhill.

Skjønnheten kommer innenfra

Mange opplever at de ikke bare føler seg lettere etter en tur i badstuen, men at de faktisk også går ned i vekt. Og det er ikke bare væsketap, også kalorier. Når kroppen jobber hardt og bruker energi for å holde temperaturen nede stiger pulsen til såkalt treningspuls eller forbrenningspuls og det er nesten som om kiloene rett og slett smelter vekk. Det fikk lege Shaghayegh Pouremamali selv erfare. Hun gikk ned flere kilo i badstuen.

– Jeg begynte å bruke infrarød badstue for et par år siden og merket umiddelbart effekt i form av bedre bevegelighet i ledd og muskler, kroppen føltes lettere, jeg fikk mer energi og følte et enormt velvære etter hver gang. Etter noen uker begynte mine kollegaer å kommentere at jeg var blitt slankere og huden var blitt klarere. Det eneste jeg hadde gjort var å ta badstue!

Infrarød badstue

Shaghayegh anbefaler infrarød badstue både til sine kronisk syke pasienter for smertelindring og avgiftning, og til sine kunder ved Klinikk Vital på Majorstua i Oslo.

– Vi hjelper kunder som ønsker å bli en bedre utgave av seg selv med en rekke behandlinger for hud og kropp. Da er infrarød badstue et meget godt supplement, ettersom kroppen renses fra innsiden og man får en klarere hud med bedre elastisitet samtidig som man trigger forbrenningen, sier hun. Etter badstue er kvinnen på sitt vakreste, sier de i saunalandet Finland. Noen av verdens vakreste kvinner, som Jennifer Aniston, Gwyneth Paltrow og Cindy Crawford, sverger til infrarød badstue. Kan det være hemmeligheten bak deres strålende glød?

Tar badstuen til nytt og mer effektivt nivå

Badstue med infrarød varme er utviklet av japanske leger i behandlingsøyemed. Alle varme gjenstander sender ut infrarød stråling, eller varmestråler, som ovner, dyr og mennesker, og gjør at politi og brannvesen kan finne varme objekter i mørket med infrarødt kamera. Mens tradisjonelle badstuer varmer opp luften rundt, så varmer de infrarøde strålene det de treffer direkte, varmen går dypere inn i kroppen og varmer den opp fra innsiden. En infrarød badstue er derfor effektiv ved lavere temperatur uten fuktighet eller damp, samtidig som den generer mer svette, skal være svært avgiftende og gir en deilig varme helt inn til margen. Du finner dem på treningssentre, spa og som portable ”badstuetelt” til hjemmebruk fra Radiant Health.

BADSTUEVETTREGLENE

  • Gå ikke i badstuen rett etter et stort måltid, men heller ikke på tom mage da kroppen trenger energi i badstuen. Sørg også for å være godt hydrert før du setter deg inn.
  • Begynn forsiktig og øk gradvis. Etter hvert vil du tåle varmere temperaturer for lengre perioder.
  • Alle reagerer forskjellig på varme. Lytt til kroppen. Er det for varmt eller bare deilig?
  • Reguler varmen ved å flytte deg på benkene. De øverste benkene er varmest siden varme stiger opp.
  • Kast vann på steinene for større luftfuktighet og prøv deg frem om du liker best tørr eller våt varme. Mange svetter best i tørr varme.
  • Ta alltid en pause og fyll på med væske om du sitter lenger en 30 minutter eller føler ubehag. Husk å reise deg og bevege deg sakte.
  • Lytt til kroppen og la den si fra når den har fått nok. Å ta badstue er ikke en konkurranse eller utholdenhetstest.
  • Sørg for at kroppen har kjølt seg ordentlig ned før du kler på deg, ellers fortsetter du bare å svette. En kald avrivning i vann eller snø stopper svettingen og får i tillegg endorfinene til å strømme.
  • Drikk godt etterpå for å erstatte væsketapet og spis gjerne noe salt.
  • Er du gravid, har hjerte-og karsykdommer, luftveisproblemer, går på medisiner eller er usikker? Snakk med legen din først.

Kilder og referanser:

Craig Robinson, Andrew Weil: 8 Weeks to Optimum Health, Irene McGarvie: The Sweat Lodge is for Everyone, Arja Saijonmaa: SAUNA – Min väg till skönhet och indre ro

Elin Sætersdal

Legg til en kommentar

Instagram

Username or hashtag @spabeautymag is incorrect.

Advertisement

SpaBeauty