SpaBeauty

– En skreddersydd anbefaling er det beste salgstrikset!

La kunden fortelle!

Vi må ikke glemme at produktene vi har faktisk hjelper kunden til bedre hud, men vi må vite hva hver eneste kunde trenger. Fordelen vår som hudpleiere er at kundene er hos oss over en lang tid, og dermed har vi gode muligheter til å bli kjent med dem. Slik kan vi gi gode og personlige anbefalinger. For at kunden skal bli tilfreds må vi selge dem det de faktisk trenger. Så prat med kunden, og la dem selv fortelle om sine behov. Still gjerne ledende spørsmål underveis. Hva gjør kunden med huden allerede? Hva tror hun på? Hva er hun redd for? Hva forventer hun? Dette er avgjørende for en skreddersydd anbefaling.

Forstå livsstilen

Hvis du ønsker å være ekstra profesjonell kan du anbefale flere produkter som dekker andre behov kunden har. For å gjennomføre mersalg er det svært viktig å forstå kundens livsstil. Press aldri kunden, men vær ledende. Fortell kunden hva som vil forbedre huden, og led hun eller han i den retningen. Vær stolt av jobben din, og sørg for å ha produktkunnskap.

Del sjenerøst

Ikke nøl med å dele sjenerøse tips, og hold en positiv holdning hele veien. En fordel klinikkene har er at kunden selv kan teste produktene, og det vil øke tilfredsheten. Kunden vil gjennom god service også bli mer engasjert, men ikke bli sur eller skuffet om tilliten du viser fører til et nei. Dagens nei kan fort bli morgensdagens ja, og kunden vil sette pris på tilliten og kunnskapen du deler like fullt. Sist men ikke minst må du huske å takke kunden, uansett hvordan salget har gått.

Viktig å holde seg oppdatert!

Gjennom min research på hudpleiebransjen ser jeg at de klinikkene som går på kurs har et fortrinn fremfor de som velger ikke å gå på kurs. De som går på kurs og holder seg oppdaterte på produkter og behandlinger har mer nytt å komme med til kunder som ønsker seg det beste for sin hud.

Jeg har fulgt faglig leder Gøril Rønås ved klinikken Chill Spa siden hun startet den sammen med Hanne Arnesveen for 10 år siden. Jeg har alltid vært imponert over hennes engasjement for bransjen og ønske om å lykkes med å få til en lønnsom klinikk. Jeg har lagt merke til at Gøril går mye på kurs og alltid har vært nysgjerrig på hva som foregår i bransjen.

Salgstips

Jeg har spurt Gøril hva hun legger i å kommunisere et godt salg. Gøril sier at i en salgssituasjon legger hun mest vekt på å lytte til hva kunden ønsker og hva slags forventninger og behov kunden har i det daglige. Det å skreddersy komplette programmer skaper resultater og tillit. I tillegg mener hun det er det utrolig viktig å tro på det du gjør!

– Jeg mener salg er god service og skal være en naturlig del av vår hverdag som å utføre behandlinger! Og så er det jo gøy selvfølgelig når man snakker mersalg utenom det «nødvendige». Jeg tror det største potensialet ligger her. Det å tørre å gå ut av komfortsonen å tilby mer enn det kunden hadde sett for seg, forteller daglig leder Gøril Rønås, som opplever at kunden blir bare enda mer fornøyd.

Anita Sundquist

Legg til en kommentar

Instagram

Username or hashtag @spabeautymag is incorrect.

Advertisement

SpaBeauty