SpaBeauty

Førsteinntrykket som selger salongen

Førsteinntrykket har nesten alt å si for hvordan kunden oppfatter deg og din salong.

Avgjørende sekunder

Det største problemet med førsteinntrykk, er at vi får bare én sjanse på å gjøre den. Det er gjerne snakk om noen sekunder – noen sekunder som kan virke trivielle både for deg og kunden, men som kan ha alt å si for hvordan det går med salongen. Og er førsteinntrykket negativt, er det vanskelig å endre det.

La kunden være gjest

Når kunden kommer inn i butikken, er det derfor smart å tenke på hva slags inntrykk du vil at kunden skal ha. En fellesnevner for så godt som alle salonger er at kunden føler seg som en gjest først og fremst. Kunden skal ha lyst til å gå inn i butikken, og de må ha lyst til å bruke tid og penger på oss før de faktisk gjør det. Førsteinntrykket tenner nettopp denne lysten.

Lytt mer enn du snakker

Det er viktig å få umiddelbar øyekontakt, gi et oppriktig smil, og passe på at man smiler med øynene. Ønsk kunden velkommen – slik vil de føle at de er en gjest. Kunden vil merke hvordan du behandler dem, så involver deg i dem og tilpass deg dem. Reager positivt om du skulle få et nei, skap et hyggelig miljø i butikken ved selv å være hyggelig og inviterende, og vær tilgjengelig. Men ikke vær påtrengende; lytt mer enn du snakker. Du må gi før du får, og det å dele kunnskap gir tillitt. Husk at kunden ønsker å bli ivaretatt, og den opplevelsen må du gi gjennom førsteinntrykket. Hvis kunden ikke føler det med en gang, skal det mye til for å endre inntrykket.

– Gi mer enn forventet!

Jeg fikk akkurat denne gode følelsen når jeg besøkte Essens dagspa i Tromsø og ble møtt av Tone Pedersen, jeg har derfor spurt Tone hva hun legger vekt på når det kommer nye kunder inn i salongen. Hun sier at når kundene kommer inn i klinikken er det viktig at kunden føler seg sett og ivaretatt.
– I den grad det er mulig speiler jeg kunden, avdekker behov, og føler på stemningen kunden er i. Ut ifra det velger jeg i hvilken grad jeg skal påvirke. Kunden skal ikke føle seg presset, men inspirert til å handle, sier Tone. I salgssituasjonen er det bedre å overbevise kunden i stedet for å overtale. Noen kunder blir mest fornøyd om du lar de få finne frem i hyllene selv, og da må kunden få rom til å gjøre det. Tones motto er å gi mer enn det forventes!
-Det straffer seg aldri og lønner seg ofte, og ikke minst får man så mye igjen for det selv. Det er en god følelse å si «vi sees» til en strålende fornøyd kunde som går ut igjennom døren sier Tone.

Tone Skipá

Legg til en kommentar

Instagram

Username or hashtag @spabeautymag is incorrect.

Advertisement

SpaBeauty