SpaBeauty

Møt Madonnas makeupartist

Bak hver eneste stjerne står en makeupartist. Bak Madonna står Gina Brooke!

Kjendismagnet

Vi møtte henne da hun besøkte Oslo i våres i forbindelse med et pressemøte for Intraceuticals, som hun er ambassadør for. Hun er en av verdens mest anerkjente makeupartister, men på tross av sin stjernespekkede portefølje er hun verdens mest jordnære og imøtekommende. Om du ikke hadde visst bedre kunne hun ha jobbet i kassa på butikken, som lærer, sykepleier eller lignende. Hun har en kjendisportefølje de fleste bare kan drømme om. Anne Hathaway, Gwen Stefani, Kim Kardashian, Kendall Jenner, Naomi Campbell, Gisele Bündchen, Katy Perry, Fiona Apple, David Beckham, Victoria Beckham, Amber Heard, Justin Timberlake og Bob Dylan er bare et lite knippe av de som står på listen hennes. Det var også hun som sørget for Britney Spears første comeback. Gina forteller at hun bare gjorde henne vakker og sendte henne ut på scenen, og dermed var comeback-overskriftene i alle sladreblader et faktum. I tillegg har hun laget noen av de mest kjente reklamebildene for blant annet Dolce & Gabbana og Emporio Armani, utallige covere på de største magasinene, platecovere og looker på den røde løperen.

Siden 2004 har Gina stått for Madonnas mange looker og skapt trender som du kanskje har latt deg inspirere av!

Kvinnen bak Madonnas ikoniske look

Men hennes mest kjente kunde, og som garantert har vært med på å fylle opp hennes stjerneportefølje, er verdens mestselgende og mest omtalte popdronning. I 2004 begynte hun nemlig å jobbe for Madonna, og har laget alle hennes ikoniske looker de siste årene. Den aller første looken hun ble kjent for er fra albumet og touren Confessions on the Dance Floor fra 2005 med hitter som Hung Up og Get Together.
– Husker du øyevippene med diamanter som Madonna brukte på den touren? De er ekte! Jeg ville at øynene hennes skulle skinne tilbake til publikum! Og vet du hva? Jeg fikk Shu Uemura til å lage øyevipper med ekte diamanter som de kunne selge over disk. De tok 10000 dollar for dem, og helt utrolig nok forsvant de på kort tid, sier hun.
Gina lagde lookene for den touren og de neste tre. Men da vi traff henne nå fortalte hun at nå som hun har fått barn kan hun ikke reise på tourer lengre. – Nå instruerer og lærer jeg opp de som skal være med på touren i stedet, sier Gina.
– Journalistene er så opptatt av kjendisene, men jeg jobber aller mest med vanlige modeller til ulike fotoopptak. Dessuten gjør jeg bruder, noe som kan være krevende i blant. De kan være noen skikkelige ”bridezillas”. De har en formening om hvordan de vil se ut, men sannheten er at de naturlige forutsetningene ikke alltid er til stede. Da er det en stor jobb å skulle overtale bruden til å prøve noe mer passende samtidig som at hun skal bli fornøyd, sier Gina, og forteller at hun blir så lei seg når hun ser bruder som har blitt til dragqueens i stedet.

Det gikk ikke upåaktet hen da Herr og Fru Beckham poserte i undertøy for Armani. Gina Brooke stod for looken.

Hudpleie viktigst

Så hva er hemmeligheten bak Madonnas evigunge looker, Britneys Spears comeback og at hennes celebre kunder stadig kommer tilbake? Gina mener at man ikke kan få bra resultat med sminken om man ikke tar vare på huden sin. Faktisk gjør hun full hudpleie på absolutt alle hun sminker. Eller, hun gjør ikke bare det! Hun gjør Intraceuticals-behandling på absolutt alle hver eneste gang, også når Madonna har konsertopptredener to dager etter hverandre. Det er oksygenbehandling der fukt og vitaminer sluses ned i huden med oksygen under trykk. Huden blir virkelig boostet med fukt og får et synlig løft, og blir dermed et perfekt lerret for sminke.
– Mesteparten av tiden jeg har til rådighet når jeg skal gjøre sminke bruker jeg til å preppe huden med hudpleie. Selve sminken tar veldig kort tid så lenge huden er perfekt, sier Gina. Hun forteller at hun humrer hver gang sladrepressen kommenterer hvor flott og modig en kjendis er når hun går uten sminke på shopping.
– De skulle bare visst hvor lang tid jeg brukte på å få til deres naturlige no makeup-look, ler Gina!

D&G fikk mye oppmerksomhet for sine kampanjer med «Brooke-look».

Ambassadør for Intraceuticals

Da Gina oppdaget Intraceuticals for noen år siden syntes hun det var så utrolig bra at hun kontaktet det da ganske så nye firmaet og lurte på om hun kunne jobbe for dem gratis. Hun har siden vært en ambassadør for dem, og alle hennes kjendiser og «vanlige» modeller har fått oksygenbehandlingen før hver fotoshoot eller sceneopptreden siden. Hennes aller beste tips for å få den fineste sminken er å ha bra hudpleie før du skal sminke deg, men også ha gode hudpleierutiner absolutt hele tiden. Da holder du ruheten, linjer og ujevnheter i sjakk, noe som gjør det enklere å få til bra sminke hver eneste gang.

 

Tone Skipá

Legg til en kommentar

Instagram

Username or hashtag @spabeautymag is incorrect.

Advertisement

SpaBeauty